fredag 10. juni 2011

Evaluvering våren 2011

Nå nærmer det seg sommerferie, og slutten på trykk og foto-faget. Det har vært et fint år med mange forskjellige oppgaver, og mye kake.

Foto:
Ukens bilde har fått meg til å ta nye bilder hver uke som passer til tema. Og de ukene det har vært mye å gjøre, har det gått bra å ikke levere. 
Oppgaven med å ta bilder inspirert av en fotograf (jeg valgte Tim Walker) var lærerik, ikke bare prøvde jeg forskjellige lyssetting og komposisjon for å få det til å ligne, men jeg lærte også mer om Tim Walker; hvem og hva slags fotograf han er. 
Vår siste oppgave, hjemmelaget fotostudio, har også vært veldig gøy! Jeg har ikke fotografert (eller blitt fotografert) i studio før, så det var interessant :P Med bedre lys og utstyr hadde nok bildene blitt bedre, men vi gjorde det beste ut av det vi hadde.
Jeg har redigert de fleste bildene i photoshop. Det var vanskelig å få feks studiobildene lyse nok uten å ødelegge bildet, men jeg har lært et par triks der ;)

Grafikk:
Dette halvåret lagde vi koldnålstrykk. Det var veldig gøy, selv om jeg fikk litt vondt i hendene av å skrape. Jeg prøvde mange forskjellige farger som ga forskjellige stemninger og uttrykk. Trykkprosessen var lærerik, jeg lærte hvordan koldnålstrykking foregår og litt om grafikeren Ola Steen.

Blogg:
Innleveringa skjer på bloggen, noe jeg syns er ganske greit. Her kan elevene se på hverandres arbeid, og jeg kan redigere innlegga etterhvert. Bloggen er også en ryddig plass for alle oppgavene vi har hatt, og det er lett å se gjennom hva vi har holdt på med, og når. Jeg kan også forandre utseende på bloggen, noe som er lærerikt og relevant til faget.

Arbeidsmetoder:
Vi har jobbet alene, i små grupper, og flere sammen. Undervisningen har ikke vært kjedelig; vi har sett youtube-klipp, fått tildelt ark og bare prøvd oss frem. Det har også blitt fotosafari og fremføringer, og photoshop er blitt flittig brukt. Når læreren i tillegg kommer med kake, er det ikke rart at dette er et av favorittfagene mine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar