mandag 28. mars 2011

Trykkteknikker, Ola Steen og mine trykk

Vi holder på med trykk, så her er litt info om dyptrykk og koldnålstrykk.

Dyptrykk
Dyprtykk er en grafisk trykketeknikk der man etser inn motivet, eller påfører det mekanisk på en plate. Man smører trykkfargen ned i fordypningene i platen (graveringen), og tørker av fargen på overflaten.
Dyptrykk regnes å ha blitt "funnet opp" i middelalderen, men det er funnet høytrykk i Kina fra flere hundre år før kristi fødsel.
Platen i dyptrykk er vanligvis laget av sink eller kobber, men hvilket som helst materiale kan brukes.
Her kan du lese mer om dyptrykk.

Koldnål
Koldnål er en type dyptrykk der det ikke trengs noen kjemiske "subsidier". Du riper inn motivet i plata som kan være laget av feks kobber eller plexiglass. Jo dypere og tettere du riper, jo mer farge blir igjen etter du har tørka av og fargen blir sterkere på det ferdige trykket. Strekene blir mer loddne enn ved vanlig tegning siden det dannes en "grad" under ripingen.
Her står det litt mer om koldnål.

Ola Steen er en norsk kunstner som bruker koldnål i noen av arbeidene sine. Mest kjent er kattetrykkene, som handler om hans kjærlighet for katter. Her er noen trykk jeg likte best.





Da jeg skulle trykke valgte jeg to bilder som jeg satt sammen. 

Jeg prøvde ut forskjellige farger på trykket for å skape forskjellige stemninger. Det ble litt mystisk/skummelt-aktig, med fullmånen og øyet som ser. Her er litt bilder fra trykkprosessen og de ferdige trykka:

 Jeg synes det har vært gøy å jobbe med trykk igjen, man kan trykke med samme plate om igjen uten at trykka blir like. Det som var verst var å skjære i plata, jeg fikk så vondt i fingrene! :P Men det var verdt det.
...så derfor begynt jeg på et nytt trykk av min gode venn Marit:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar